SWÓJ OPIS NOWYCH KOLUMN austriacka firma Vienna Acoustics rozpoczyna od mocnego oświadczenia:

„Praktycznie niemożliwe jest wyrażenie wpływu, jaki Wolfgang Amadeusz Mozart – powszechnie znany ze swoich eleganckich, poruszających linii melodycznych, opartych na subtelnie wyrafinowanych strukturach muzycznych – miał na tożsamość Wiednia.”

Jest to o tyle ważne, że testowane kolumny noszą nazwę Mozart i dostajemy je w wersji SE Signature. Model ten, w podstawowej, a następnie kolejnych wersjach, jest w ofercie firmy od początku jej istnienia, to jest od 1990 roku. W tym czasie przeszedł wiele zmian, zarówno jeśli chodzi o rodzaj przetworników i ich układ, jak i zwrotnicę. Podstawowe wymiary i zasada działania pozostały jednak niemal bez zmian – to wciąż smukła, zgrabna kolumna dwuipółdrożna z trzema przetwornikami i konstrukcją bas-refleks.

Jak czytamy, w początkowych próbach właściciel firmy, Peter Gansterer, współpracował z lokalnymi stolarzami i musiał zadowolić się wysokiej jakości, ale nadal standardowymi przetwornikami. Jak zaraz dodaje, udoskonalenie estetyki modelu Mozart na przestrzeni lat „jest oczywiste” i jeszcze, że „zostało osiągnięte dzięki wieloletniej współpracy z najlepszymi europejskimi producentami, których działalność związana jest z drewnem”…..

W podsumowaniu czytamy:

„KOLUMNY Z WIEDNIA schodzą niżej na basie niż A3 i są bardziej „kremowe” w barwie oraz dynamice niż Contour Legacy. Mają doskonale „ustawiony” balans tonalny i są wyjątkowo spójne w tym, co robią. Nie są ocieplone, a jednak nie dopuszczająco przejaskrawień, nawet jeśli materiał dźwiękowy wychyla się w tym kierunku. Nie gaszą też dźwięku, nawet jeśli, jak na płycie Nakamoto, inne systemy kolumnowe w tym kierunku ciążą.

Są też niebywale przestrzenne. Kiedy pod koniec 5. minuty ˻ 18 ˺ Eagle z płyty ABBY obiega nas dźwięk, dookoła głowy, z Mozartami będzie to spójne i płynne, bez dziur. Ich dźwięk jest skupiony na źródłach dźwięku, których jednak nie eksponują przez wycięcie, a przez nasycenie. Okazuje się, że to bardzo uniwersalne kolumny. I piękne. I znakomicie wykonane. I niewielkie. Po prostu wspaniałe. Od nas nagroda ˻ RED FINGERPRINT ˺. ●”

Pełny tekst recenzji